Visuele identiteit
Het Scheepvaartmuseum
Het Scheepvaartmuseum heeft één van de grootste en meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld met circa 400.000 objecten, waaronder schilderijen, scheepsmodellen, navigatie-instrumenten en wereldkaarten. Het Scheepvaartmuseum gaf Thonik de opdracht om een visuele identiteit te creëren die aansluit bij de nieuwe koers van Het Scheepvaartmuseum. Enerzijds door de huisstijl te koppelen aan het motto, ’Water verbindt werelden’, anderzijds door het te verbinden aan de sterke maritiem-historische uitstraling van het museum met zijn collectie op wereldformaat. Toen de basis er lag in de vorm van een logo, kleuren, lettertype en vormelementen, werd the brand department gevraagd om het gehele traject van uitwerking van de huisstijl in alle uitingsvormen te begeleiden. Van winkelcommunicatie tot producten, van menukaarten in het restaurant tot kleding van het personeel, van campagnes tot educatiemateriaal, en niet te vergeten de signage en wayfinding in het gehele museum. Per onderdeel brieften we de vormgevers, begeleidden we de conceptuitwerking, feedbackrondes met betrokken afdelingen en begeleidden we de productie van alle middelen. Ook stuurden we de ontwikkeling, productie en implementatie van de aangepaste wayfinding aan. Met als resultaat een prachtige nieuwe stijl, doorgevoerd in alle hoeken en gaten van het museum.