Stichting Lezen en Schrijven | Publiekscampagne

Uit jaarlijks onderzoek blijkt dat .. % van de Nederlanders het probleem van laaggeletterdheid onderschat. Om de drempel voor laaggeletterden te verlagen om een cursus te volgen, is begrip en stimulans nodig van hun omgeving. De Stichting had daarom een sterke wens om meer betrokkenheid bij een breder publiek te creëren rondom het thema laaggeletterdheid. Als onderdeel van een breder mediaoffensief (de landelijke Week van lezen en schrijven, twee documentaires op NPO en de lancering van een nieuwe schoolapp) werd the brand department gevraagd een campagne te ontwikkelen om een breder publiek aan zich te binden. Het verzamelen van een database van mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp was het belangrijkste doel. 

 

Vanuit het inzicht dat de doelgroep die we voor ogen hadden gevoelig is voor taal, taalspelletjes en taaltests, ontwikkelden we een funnel waarmee we eerst het onderwerp onder de aandacht brachten met een merkfilm. Vervolgens werden geïnteresseerden gere-target met een simpele taalquiz: goed of fout. Tot slot werden ze geactiveerd om een taaltest te doen om hun taalkennis te testen. Het doel was om hiermee ongeveer 500 e-mailadressen te genereren. De campagne was zo succesvol dat ruim 64.000 leads zijn gegenereerd. Deze mensen worden middels een contenstrategie stap voor stap geïnformeerd over het onderwerp, hoe je de signalen herkent, en hoe je het gesprek erover start.

Diensten: campagne ontwikkeling & begeleidinge
Credits: Omelette du Fromage